lördag, juli 23, 2005

Fiskehatten

Jag förstår nu så här efteråt att Lelle under en lång tid varit bekymrad över mina val av de huvudbonader som jag bär då jag är ute och fiskar. Dom är väl i sig inte något märkvärdiga tycker jag själv. Det är väl sånt som folk har mest, kepsar eller yllemössor, beroende på väderlek och säsong. Lelle verkar dock ha sina egna åsikter i ämnet! Vi var på party hos honom & Anita i början på Juli. Stolt kommer han plötsligt framskridande med en skapelse som jag i min vildaste fantasi inte kunnat föreställa mig att någon levande varelse på jorden skulle ha kreativitet nog att hitta på. Han sätter den på min skalle och förklarar högtidligt att denna från och med nu skall fungera som min nya fiskehatt. Han har köpt den i Burma och det kan man förstå när man ser den. Snygg på sitt sätt är den och den sitter bra på knoppen det gör den. Den mest utmärkande egenskapen hos denna hatt är dock mängden av färger som den har. Dator- och bildskärmstillverkare brukar ofta briljera i antalet färger och nyanser som kan visas. Det brukar vara flera miljoner på moderna datorer. Vid en hastig blick förstår var och en att även den modernaste dator står sig blek i jämförelse med denna hatt! Jag hyser en stilla undran över om sjöfartsverket eller kustbevakningen kommer att stoppa mig när jag är ute iklädd denna hatt. Det är väl inte helt uteslutet att vimlet av färger kan orsaka förvirring bland handelssjöfarten och misstolkas som en besynnerlig farledsmarkering.
Ändå lovar jag dig Lelle att jag med stolthet kommer att bära denna regnbåge i all framtid då jag är till sjöss, eller åtminstone till den blåser av skallen på mig!