torsdag, maj 26, 2005

Liten kvällstur

Har inte varit ute på ett tag nu. Tyckte det skulle vara skönt med en båttur så här på kvällskvisten , så jag stack ut direkt efter att Gunsan och jag kommit hem från jobbet. Värmde vatten, fyllde i termosen, ner till Favvan, inhandlade två favvanbullar och sen upp till varvet. Träffade på Berra och hans farsa som precis som vanligt var i full färd med att lägga i båtar. Dom var förbannade på Finland som tar upp all strömming. Ja, nog kan man hålla med om att tanken på att Östersjön snart kommer att bli ett dött hav är rätt nedslående.
Egentligen var jag inte så fiskesugen så jag stack ned till Mossön. Där brukar det ju vara ganska bombsäkert att man inte ska få någon fisk. Kastade ändå några kast och testade mina två Vipers. Kom fram till att främre kroken borde flyttas bakåt ett steg eftersom den hela tiden har en tendens att fastna i tafsen vid utkastet. Killarna som konstruerat dessa vobblermonster har tänkt till och förberett med en extra ögla dit kroken kan flyttas. Det hela var snart gjort och jag tycker nog att gången blev mera livlig efter justeringen.
Trots att det inte blåste speciellt mycket så var det rätt krabb sjö från syd. Ute på Saxarfjärden var det ordentligt gropigt så det var ingen ide' att fiske på Mossöns utsida. Åkte i stället vidare till Gunsans hemliga öringvik. Stundtals var det halvstora fiskar som vände upp sig i vattenytan. Vet inte vad det var för sort, men Gunsan antog att det kunde vara brax som leker. Rimligt förklaring tycker jag.
Stack mot varvet vid halv niotiden. Hur som helst så är det alltid skönt att vara ute en stund.