söndag, maj 07, 2006

Gäddhäng

Det måste väl betecknas som närmast syndigt att jaga efter gädda nu i dessa öringstider. Tidig Maj, 10 grader i vattnet, sol och lite' lagom med vågskvalp. Ändå så bestämde Gunsan och undertecknad att försöka se om gäddorna var vakna. Båten åkte i plurret 1 Maj med tacksam hjälp och assistans av Stickan. Så här en knapp vecka efteråt så drog ju båt- och fisketarmen rejält i mellangärdet. I det fina försommarvädret som var, stack Gunsan och undertecknad upp mot våra vanliga, pålitliga ställen. Gunsan spräckte säsongens nolla med en gädda på så där ett och ett halvt kilo. Den tog duktigt på en blå Zam. Nästan hela wobblern hade försvunnit in i gapet, fastnat i gälarna och förorsakat rejäla blödningar. Tyvärr fanns ingen räddning för det lilla livet så vi tog den snabbt av daga. Den fick bli matgädda i frysen.

Jag var ju tänd på att testa mina jerkbaits. Kändes lite konstigt och okontrollerat till den början med att rycka, dra och veva i ett samordnat tempo, men efter en stund så fick jag in rytmen ganska bra tycker jag. Tre gäddor upp, en tappad och ett flertal som hängde efter ända till båten, måste väl ändå betyda att jerkbaitfiske är effektivt och att jag inte handskades helt fel med prylarna. Det var en härlig dag på alla sätt!